donderdag 11 oktober 2012

rozenbottel siroop voor de weerstand

Mijn immuunsysteem, dat is niet veel waard. Van zodra de koude zijn intrede doet lig ik te snotteren en te hoesten, tis echt zielig. 
Deze winter ben ik dus van plan om er alles aan te doen om dat systeem wat op te krikken, liefst met kruiden uit eigen tuin (zal moeilijk worden want mijn tuin is nog in aanleg en der staat niet veel in) en anders met dingen die ik op andere plaatsen kan plukken.

1ste project: Rozenbottel siroop, volgens mijn boekje zit dat boordenvol vitaminen C en daar houden we van. waar te vinden? ik heb er al gevonden gewoon in het bos, of langs wandelpaden.

Wat heb je nodig: 
vers geplukte rozenbottel 


Ik ga hier het recept geven voor moest je 200 g kunnen plukken, maar als je minder hebt lukt het ook hoor.

o.k dus de bottels 
dan 4 kruidnagels (is eigenlijk optioneel)
400 ml water ( of het dubbele van wat je aan g kunnen plukken hebt)
en 100gram suiker (of de helft van wat je kunnen plukken hebt)

Plet de bottels een beetje en smijt ze in een pot op het vuur. (smijt er nu ook de kruidnagel bij)
Voeg het water toe en laat ongeveer 20 min sudderen zonder deksel.
Giet alles door je vergiet en giet het opgevangen sap terug in de pot.
Voeg de suiker toe en laat smelten.
Laat alles nog 10 min sudderen en laat het dan afkoelen.
Giet het in een steriele pot en zet in de koelkast.



Eens geopend blijft de siroop nog 3 dagen goed in de koelkast, toe mag die wel een jaartje blijven staan.

Nu komt het beste van heel die siroop: Eet bij pannenkoeken of wafels hoera!!!
of neem 2 koffielepels per dag, dat kan ook.
je mag het ook in je thee steken maar ik zie daar het nut niet echt van in... als je rozenbottel thee wil maak er dan gewoon van den eerste keer thee van. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten